|
|
|
SANDMAN מאת ניל גאימן ואז, נאבק להישאר ישן, מקווה
שזה ימשיך לנצח... אתה מתעורר
סקירה: זיו קיטרו “I WILL SHOW YOU TERROR IN A HANDFUL OF DUST” אלו המילים שהופיעו בכרזת
הפרסום אשר בישרה על הגעתו של קומיקס חדש לחנויות. אף אחד, גם אלו שיצרו אותו, לא
ידע מה תהייה ההשפעה של הקומיקס המשונה הזה שרץ במשך שבע שנים וחצי השנים הבאות. היה זה הקומיקס הזה שגרם למהפכה
בכל התעשייה, היה זה הקומיקס הזה ששינה את הצורה בה תפס העולם את תרבות הקומיקס. מצחיק לחשוב שמה שהתחיל בתור
פרוייקט קטן לקידומו של סופר חדש ולא מוכר במיוחד הפך להיות סמל, סמל לעוצמה של
אחד המדיומים שמעולם לא קיבל את ההכרה המגיעה לו. בדצמבר, 1988 הגיע לחנויות
קומיקס משונה מבית היוצר של די.סי. או יותר נכון מחברת הבת שלה,
"ורטיגו" (חברת ורטיגו הייתה אחראית על קו הקומיקסים
"המבוגרים" יותר של די.סי. אבל היא הייתה עדיין בגדר ניסיון והרבה
מאוד דברים שנעשים בה היום לא עלו אפילו בדעתם של מנכ"ליה). היה זה קומיקס
בו כיכב גיבור מסוג חדש, אחד שלא נראה מעולם קודם לכן ויחד עם זאת נשא שם מוכר
מאוד לכל מי שמכיר קומיקסים משנות ה 70. "סנדמן", היום השם
טעון משמעות עבור אנשים רבים, גם אלו שאינם רואים עצמם כקוראי קומיקסים, באותו
חודש ראשון לשם לא הייתה כמעט משמעות. זה התחיל מפרוייקט שהוטל על
יוצר צעיר בשם ניל גאימן וזאת על מנת ששמו יהפוך למוכר יותר לפני הוצאת
פרוייקט מיוחד אותו כתב בשיתוף עם חברו (אומן לא מוכר נוסף בשם דייב מק'קין)
פרוייקט שמהר מאוד הפך לתופעה לא מובנת שסחפה אחריה אנשים רבים, שנגעה בנשמות
רבות וששינתה את פני ההיסטוריה של עולם התרבות. אני ממש לא מגזים כשאני אומר את
הדברים האלו, אם ישנה סדרת קומיקס שמגיעים לה שבחים זו הסדרה הזו. רק עד כמה הייתה הסדרה משמעותית
ניתן לראות מסקר קטן שנערך בו הסתבר שאת "הסנדמן" קוראים לא רק חובבי
קומיקס אלא גם חובבי ספרות קנאים (אלו שמסרבים לראות טלוויזיה ורואים כל ספר בו
מופיע אף תמונה קטנה כספר לילדים בלבד), מבוגרים שלא מוצאים את ידיהם ורגליהם בעולמות
פנטזיה (בד"כ), פרופסורים לספרות, עורכים של עיתונים רבי חשיבות בכל העולם
ועוד הרבה אחרים. ניל גאימן עשה משהו שאף אחד אחר לא הצליח לעשות, הוא שבר את
החומה האדירה שהקיפה את עולם הקומיקס. יהיה זה כמעט בלתי אפשרי להסביר
על מה מדובר בסדרה הזו, רק כדי להתחיל ולהבין את המשמעות הרבה שהקומיקס הזה מכיל
אני יכול לכתוב כעשרים עמודים. להתחיל ולתת טיזרים והסברים על כל הסדרה תהייה
עבודה שתדרוש ממני כתיבת ספר שלם. אז מה בכל זאת אני רוצה לעשות כאן? אני רוצה
לפתוח לכם דלת לעולם המופלא הזה של אחת הבריות המשונות ביותר שאי פעם נראו על
דפי הספרות, אני רוצה להכיר לכם את הסנדמן או "חלום" כפי שרבים מכירים
אותו או אולי "מורפיוס", אפילו שם אחד אי אפשר לתת לו ל מנת להגדירו
שכן, כפי שכתב עליו יוצרו "חלום אוסף לעצמו שמות כפי שאחרים אוספים לעצמם
חברים...". אני יכול לומר לכם בבטחה שמה
שלא תמצאו כאן היא עבודה מחקר מקיפה הכוללת אנקדוטות חשובות לגבי הסיפור הזה. לא
תמצאו כאן ניתוח אופי מעמיק על הדמויות השונות המופיעות לאורך הסיפור ולא יהיו
כאן, בשום פנים ואופן, ניסיון להבין את אופי הכותב ואת תהליך היצירה שלו דרך
עבודתו. כל הדברים הללו לא יהיו כאן מסיבה פשוטה אחת, אני לא רוצה להרוס לכם את
הסיפור J,
את המחקר שלי כבר עשיתי, את הצלילה אל תוך עולמו המורכב של "חלום" כבר
ביצעתי ולמעשה בעודי כותב שורות אלו אני עדיין נמצא במהלכו של מחקר נוסף אליו
הגעתי דרך דפי הספר/קומיקס הזה. מה שכן תמצאו כאן היא סקירה של
הקומיקס הזה שמהווה קפיצת דרך בכל הנוגע לתפיסה שלנו את המדיומים בהם ניתן לספר
סיפורים. זו סקירה על סדרת קומיקס מכילה בתוכה ז'אנרים רבים. רוצים אימה? יש,
פנטזיה? אין בעיה, אולי פילוסופיה? חלק מובנה מהעלילה. רוצים ללמוד קצת על
מיתולוגיות שונות? יש אולי משהו על העל טבעי והשפעתו על העולם? גם את זה תמצאו
כאן. ומה אם אתם מחפשים דרך מעניינת להעביר את הזמן בלי למלא את הראש עד כאב?
אתם לא תתאכזבו אם תיקחו את הקומיקס הזה לידיים. לכל אחד יש משהו ליהנות ממנו
בסיפור הזה, כל אחד! אני חושב שאני מטעה אתכם מעט ואני
לא רוצה לעשות זאת, לא מדובר בחוברת אחת (מן הסתם) וגם לא באסופה אחת. סדרת
סנדמן רצה במשך שבע וחצי שנים והאוסף השלם כולל עשר חוברות בהן תמצאו את כל
הסיפור המלא כולל כל הגיליונות המיוחדים שיצאו לאורך השנים. בתוך עשרת הכרכים
האלו תוכלו למצוא לא רק את הסיפור הראשי של "חלום" ומשפחתו המיוחדת
אלא תמצאו כרכים המכילים בתוכם מקבץ של סיפורים קצרים ומרתקים, כל אחד שונה
מחברו. ניל גאימן יודע לספר סיפור ומי שקרא את הכתבה שלי עליו יודע שיש
לסופר הזה פינה חמה בלבי. מכל הספרים שיש לי בספרייה ומכל
הקומיקסים שאספתי במהלך השנים, אין ספק ש"סנדמן" הוא הסיפור האהוב עלי
מכולם. העלילה העשירה, ההומור המיוחד והצורה בה גאימן מוביל אותנו לאורך הסדרה,
כל אלו יחד עם הדמויות המופלאות והרעיונות הכל כך מפתיעים לאורך הדרך הופכים את
סיפורו של "חלום" לסיפור שכל כך קל להתחבר ולהתאהב בו. יחד עם זאת זהו
סיפור שאולי לא מתאים לכל אחד, אני מאמין שיש כאלו שפשוט לא יבינו מה כל כך
מעניין בסיפור כזה בו הגיבור הוא יותר דמות צופה מאשר אקטיבית? התשובה פשוטה מאוד: זה מאוד
מעניין, מדהים אפילו. העומק אליו מגיעה הסדרה הזו, העושר העצום שלה והידע שהיא
מכילה פשוט ממכרות. מעטים האנשים שהתחילו לקרוא את הסיפור ולא נתפסו לקצב המסחרר
של הסיפור. אני בספק אם יש חובב ספרות שם שלא ילכד במלכודת אותה יצר ניל גאימן
באהבה רבה כל כך. כל מי שאומר לכם אחרת הוא שקרו או שהוא מנסה למכור לכם משהו
ואתם לא נראים לי מסוג האנשים שבקלות רבה כל כך מפנים את ראשם לרעיונות חדשים. הסיפור מתחיל בבית ישן באנגליה
בשנת 1916, הבית הוא מעוזם של קבוצת מכשפים משונה המונהגים ע"י אדם רב
עוצמה ומרושע בשם רודריק בורגס. אנו צופים בטקס שנערך במרתף הבית, טקס שמטרתו,
כך אנו מגלים, הוא ללכוד את אחת הבריות העוצמתיות ביותר הקיימות, את
"מוות". הטקס מתחיל ולאור הנרות אנו יכולים לראות את אנשי הקבוצה,
לבושים גלימות המכסות אותם מכף רגל ועד ראש בעוד רודריק מבצע את הלחש. האחרים
מתרכזים, מכוונים את מוחם לנקודה אחת, אל המעגל שעל הרצפה, אל המשימה שלקחו על עצמם:
ללכוד את "מוות" ולגרום לו לעשות את שידרשו. I give you a coin I made from a stone. I give you a song I stole from the dirt. I give you a knife from under the hills, And a stick that I stuck though a dead man's eye. I give you a claw I ripped from a rat. I give you a name, and the name is lost. I give you the blood from under my veins, And a feather I pulled from an angel's wing. I call you with names, oh my lord, oh my lord. I summon with poison and summon with pain. I open the way and I open the gates. Come. אלו המילים בהם משתמש רודריק
לזמן את מוות אך משהו משתבש, משהו לא פועל ואל המעגל מגיע מישהו אחר. לבוש בגלימות ועל פניו מסיכה,
לצווארו תליון אבן אודם ובידו שקיק של אבק שינה. זהו "חלום",
"הסנדמן" שמופיע ולא מוות. רודריק מבין שטעה אבל יודע שגם מכאן יוכל
להרוויח, הוא לוקח מ"חלום" את כל רכושו, מותירו עירום בתוך המעגל
ונועל אותו בכלוב של זכוכית קסומה. כך מתחיל הסיפור, בכליאתו של חלום, מאסר
שימשיך לאורך תקופה ארוכה, שבעים ושתיים שנים. לכל אורך התקופה הזו
"חלום" לא פוצה את פיו אפילו פעם אחת, הוא יושב שם, ערום, ממתין לרגע
שלו, להזדמנות שתגיע בסופו של דבר. בספטמבר, 1988 ההזדמנות מופיעה, המעגל נמחק
בטעות וחלום משתחרר. הספר הראשון (המכיל בתוכו את
שמונה החוברות הראשונות) מכיל את כל הסיפור שהזניק את "סנדמן" קדימה,
הסיפור הראשון שהוא החלק הראשון בסיפור שימשיך לצבור תאוצה ופופולריות ויגיע
למקומות אליהם אף קומיקס (או סיפור או סרט) לא הגיעו מעולם, מקומות אליהם רק
מעטים יכולים לחלום להגיע. זהו סיפורו של "חלום" (DREAM), על כליאתו ושחרורו
והמסע שלו לנקמה והשבת כוחו חזרה. מסע שייקח את "חלום" אל ממלכות
שונות ומשונות. מסע אשר בסופו אנחנו מבינים שראינו רק את קצה הקרחון האדיר שהוא
"הסנדמן". המסע של "חלום" מתחיל
כשהוא שב אל ממלכתו לאחר כליאתו, ממלכה הידועה בשם אחד "ממלכת
החלומות" (באנגלית זה נשמע יותר טוב "THE DREAMING”). שם הוא מגלה את
התוהו שנוצר בזמן העדרו, כאן אנו מתחילים לפגוש דמויות שונות ומשונות אותן נכיר
בצורה טובה יותר בעתיד. חלק מהדמויות הללו מוכרות לנו (או כך נדמה לנו) וחלק
זרות לחלוטין. משם המסע הזה לוקח את חלום אל כדור הארץ בחיפוש אחר שקיק אבק
החלומות שלו, כאן הוא פוגש את אחת הדמויות האהובות עלי: ג'ון קונסטנטין, מכשף
בריטי רב עוצמה שמתעסק עם כל מה שלא צריך. זו לא התחנה האחרונה שלו, חלום
צריך להגיע לגיהינום שם עליו להתמודד עם כל צבאות השדים על מנת לאתר את המסכה
שלו, כתר הסמכות שיצר לפני שנים רבות מעצמותיו של אל עתיק. בגיהינום אנו זוכים
להכיר את מוחו המבריק של חלום, את שנינותו ועוצמתו האדירה. אנחנו גם לומדים
להכיר טוב יותר את ניל גאימן ולהבין (להתחיל להבין) את יכולת הסיפור שלו. בדו
קרב סיפורי זוכה חלום ועוזב את הגיהינום, לא לפני שהוא משפיל את לוציפר עצמו,
דבר שמביא את אדון השאול להישבע לנקמה מוחלטת והפלתו של חלום. כעת חלום צריך להשיג את אבן
האודם, משימה שמתגלה כקשה מכולם שכן בזמן העדרו שומשה על מנת לגרום לנזק רב
לעולמנו, השפעתה הנוראית מתגלה בחוברת השביעית של האוסף ששמה "24
שעות", אלו 24 שעות של סיוט מתמשך, זוהי גם אחת החוברות האהובות עליי ומי
שמכיר אותי יבין מהר מאוד למה... חלום נאלץ להתמודד מול אויב
נוראי שמשתמש בכוחו של חלום כנגדו ולבסוף אף מביא לחורבנו...כמעט. ניל גאימן אוהב להפתיע את
קוראיו ולכל אורך הסיפור הראשון אנחנו מגלים את היכולת הזו שלו לקחת את הדברים
ולהפוך אותם על פיהם. אין נקודה אחת בה אנחנו אומרים "הא, ידעתי שזה יקרה"
והדבר היפה מכל הוא, שלמרות שנראה שהספר הראשון קובע את הטון לסדרה כולה, הוא
לא. גאימן מפתיע אותנו גם כאן ולא
נותן לנו מנוח. כל סיפור נוסף בסדרה הזו לוקח אותנו רחוק יותר ויותר מכל מה שאנו
מכירים ופותח לנו עולמות שלא חלמנו שקיימים. ניתן לראות השפעות רבות ממקומות
שונים בסיפור. אם אלו ציטטות של סופרים ומשוררים שונים, רעיונות שמובאים
לנו מתוך מיתולוגיות קיימות,
בעיקר המיתולוגיה היוונית (תתפלאו לגלות מי הוא בנו של "חלום") או
אפילו קומיקסים אחרים שמשפיעים ומשתלבים בצורה חלקה ונעימה בסיפור, מעבר לכל זה
עולה קולו של גאימן, צלול לחלוטין ורם מאוד כך שכל ההשפעות לא הופכות להיות
המרכז והסיפור תופס כיוון משלו, יוצר מיתולוגיה חדשה למאה ה-21. טכניקה מעניינת נוספת בה משתמש
גאימן היא טכניקה של "בבואות" שמופיעה לאורך כל עשרת הכרכים. בבואות
שלו באות לידי ביטוי בסצינות שחוזרות על עצמן בצורה שונה (אלמנט הכלא חוזר מספר
פעמים, רק בתור דוגמה קטנה). בבואות שלו יכולות לעיתים לשקף דו שיח שהתרחש לפני
מספר חוברות או רעיון רק הועלה אבל לא נחקר עד הסוף. במספר מקומות לאורך הסיפור
אנחנו יכולים לראות דמויות מציצות מכל מיני מקומות או חפצים כאלו ואחרים שאת
משמעותם המלאה אנחנו מגלים רק כאשר אנחנו מתקדמים לפרקים הבאים. ל"חלום" יש תפקיד
חשוב מאוד ולמעשה מרכזי גם בתור דמותו בקומיקס וגם בהשפעתו עלינו, הקוראים. הוא
פותח דלתות, הוא משחרר אותנו מהעולם בו אנחנו לכודים והוא מביא לנו השראה
ותקווה. חלום הוא דמות מרתקת מאוד, הוא לא אנושי, כל פעולותיו לא נראות הגיוניות
לחלוטין ויחד עם זאת יש בו משהו מאוד חזק דווקא מהבחינה האנושית, ניגודים משונים
אלו מופיעים לאורך הסדרה ומלמדים אותנו כקוראים רבות, על עצמנו ועל העולם. זוהי
סדרת ספרים שלא מותירה לנו אלא להשתנות ולהתפתח, בחלק מהמקרים השינוי הוא קל
ובחלק מהמקרים הוא קשה עד מאוד אבל הוא קיים וקורה כל הזמן. כפי שציינתי בהתחלה, אני יכול
להמשיך ולכתוב ולנתח אספקטים שונים של הקומיקס האדיר הזה. ניתן להיכנס לכל סיפור
בתורו, לכל חוברת שמרכיבה אותו ולרוב לכל דיאלוג, דמות וציור שמופיעים כאן. ואם
נגעתי בעניין הציור אני חושב שזה הזמן לדבר על המדיום השני שנעשה בו שימוש
בקומיקסים, ציור. קומיקס מורכב לא רק ממילים אלא
גם מתמונות (כתבה אחרת, שנבנית בימים אלו, תעסוק בעוצמה שיש לציור על הקומיקס
ועד כמה השימוש בו הוא חשוב... נשמע טיפשי לכתוב על כך? חכו ותראו) וכאשר אנחנו
מביטים בכל הכרכים של "סנדמן" אנחנו מבחינים בתופעה מעניינת מאוד. כל
סיפור (לאיו דווקא כל חוברת) מאויר ע"י אומן אחר ואין זה מקרה. כפי שתראו
כשתמשיכו לקרוא, גאימן לא מתיר לדבר ליפול ליד המקרה, הוא יודע מה הסיפור שהוא
רוצה לספר והוא משתמש בכל עוצמת המדיום על מנת לעשות זאת. גאימן לוקח שליטה מלאה על
הקומיקס, גם על הטקסט וגם על הציורים עצמם, מיקום של פנלים ותוספות והערות על
צבע. אני לא מתכוון לומר שגאימן יושב לציירים על הראש ואומר להם מה לעשות אבל
הוא מתאר להם בפרוטרוט מה עליהם לצייר בכל פנל, כיצד הוא רוצה שהדמויות יוצבו
ואילו דברים יהיו ברקע. שיטה זו (בה משתמש אלן מור בעצמו) נותנת לגאימן
שליטה עצומה על הסיפור כי הוא יכול להשתמש בכל מיני סמלים על מנת להאדיר את
החוויה. כאשר (באחת החוברות) גאימן רוצה לציין סכנה ומוות שעומדים להכות הוא
מבקש מהאומן שיצייר פרחים אדומים מסוג ספציפי מאוד, פרחים שמסמלים את המוות המתקרב. גאימן לא משתמש רק בסמלים על
מנת להעמיק את הקומיקס ולתת לו שכבות נוספות. לאורך הספר ניתן לראות המון דברים
קטנים שהם חלק מהציור ומוסיפים להבנה והעמקה של העלילה. תוספות שונות כמו ספרים
מאוד ספציפיים המופיעים בספרייה של דמות זו או אחרת (שר הטבעות שמונח על ספרייה
או רשומות נרניה שיושבות בערמה על שולחנה של דמות אחרת) ובאיזשהו צורה משפיעים
על העלילה, מחוות קטנות לאומנים שונים דרך מילים בהם משתמש גאימן או ציורים וקריצות
חביבות לגבי מוסכמות חברתיות וכדומה אלו רק חלק מהבקשות של גאימן לאומנים
המציירים וצובעים את הקומיקס. גאימן גם יודע בדיוק מה סוג
הציור שהוא רוצה ולכך הוא בוחר אומנים ספציפיים מאוד לכל גיליון או קובץ
סיפורים. דוגמה מושלמת לכך היא בסיפור בו העלילה מהירה מאוד, קשה מאוד ובה בחר
גאימן במארק המפל לצייר את כל 13 הקומיקסים (אשר יוצרים את אחד מתוך עשרת
הכרכים). ציוריו של המפל נוטים לכיוון הקריקטוריסטי ומסיבה זו הם מעבירים המון
רגש במעט מאוד פרטים. מבט אחד בתמונה אחת מהקומיקס וברור לנו לחלוטין מה מרגישה
הדמות או מה האווירה הכללית של דו שיח כלשהו. מייד אחרי קובץ סיפורים זה
אנחנו נתקלים בסגנון ציורו המאוד אלגנטי, מאוד רך ונקי של מיכאל זולי
(איתו עבר גאימן על קומיקס מעניין אחר בשם "הפיתוי האחרון"),
ציור שמושלם לעלילה השקטה והזורמת יותר של אותו קובץ. וכאמור גאימן יודע גם איזה
סגנון צביעה הוא רוצה ואיזה אווירה הוא רוצה להשרות דרך הצבעים האלו. השימוש בכל
האלמנטים האלו הופך את "הסנדמן" לחוויה מדהימה ומאוד עוצמתית שקשה
לנפנף הצידה ולומר "סתם עוד סיפור". אם אנחנו מדברים על הציורים
אנחנו לא יכולים לדבר על "סנדמן" בלי לדבר על הכריכות המדהימות של
הקומיקס, כריכות שהופיעו לראשונה ושייכות לאומן אחר, חברו של גאימן דייב
מק'קין. גם מק'קין התחיל את דרכו ב"סנדמן" (למעשה התחיל לעבוד על
קומיקס אחר יחד עם גראנט מוריסון, קומיקס שהיה אמור לפרסם את מק'קין, אבל
בסופו של דבר "סנדמן" יצא קודם) והיה זה, גם אצלו, דרך לבסס את מעמדו
בתעשייה. מה מיוחד כל כך באומנות של
מק'קין? לא משהו שניתן להגדיר במילים. מק'קין משתמש בציור, צילום ופיסול יחד על
מנת ליצור את העטיפות שלו. מבט אחד על ציור של מק'קין ואתם יודעים שזה שלו גם עם חתימתו לא מתנוססת לה שם. הרעיונות
שעומדים מאחורי העטיפות הם למעשה הרעיונות המרכזיים של כל חוברת. מק'קין מספר
שהוא היה מדבר עם ניל, שומע ממנו על מה הסיפור הפעם ומתוך דבריו לוקח את העיקר
ויוצר את העטיפה. "סנדמן" מהווה, מסיבה זו, יצירת אומנות אדירה לא רק
בגלל התוכן. כל פן בקומיקס הוא עולם ומלואו וחבל לפספס את זה. אז למה לקרוא את הקומיקס הזה?
אם כל מה שסיפרתי לכם עד כה לה היה מספיק אז בוא ניתן לכם טעימה ממה שמחכה לכם
בפנים: על הגיהינום כבר סיפרנו והזכרנו את לוציפר, מה קורה ביום בו לוציפר סוגר
את השערים והולך "הביתה"? אצל גאימן זה פותח משהו מאוד לא פשוט. תוכלו
לצעוד בגנו של "גורל" (DESTENY),
גן בו יש שבילים שמובלים לכל מקום, לכל אפשרות ובו ניתן, לפעמים, להיתקל בבואות
שלכם באפשרויות אחרות. בתוך עולמו של "חלום"
תוכלו לפגוש את חווה ואת העורב המאוד...מיוחד, מתיו. תוכלו לפגוש את מרב, הדלעת
שאחראי על הבנייה בעולם החלום ובעוזריו. אחד הדמויות שיוותרו חרוטים
בזיכרונכם הוא לוציין, הספרן שאחראי על הספרייה של עולם החלום. זו הספרייה בה
נמצאים כל הספרים שאנשים מעולם לא כתבו (אלא חלמו בלבד), הקורנית'יאן יארוב לכם
בין דפי הסיפור, הוא יציר הסיוט המושלם ונראה שהוא מקור ההשפעה לרוצחים
סדרתיים... תינוק שיכול לעבור בין עולם
המציאות לעולם החלום, כנס של חתולים הרוצים לחלום עולם טוב יותר (להם), מלך בגדד
שמוכר את זיכרון עירו על מנת שלא תאבד, פונדק בו מסתתרים יצורים מעולמות שונים
בזמן שסערת מציאות מאיימת לקרוע את העולמות, אדם שמחליט שהוא לא רוצה למות,
גרגוייל מוזהב משונה שמחזיק בסודות רבים ועוד דמויות אחרות רבות ומרתקות. עבדתו של גאימן זכתה להוקרה רבה
בכל העולם, "סנדמן" הוא הקומיקס הראשון שזכה בפרסים ספרותיים רבים כמו
"פרס סיפור הפנטזיה הטוב ביותר" ועוד רבים אחרים, סיפור אחר שלו זיכה
אותו בפרס מיוחד מאוד מקהילת ההומואים והלסביות של ארצות הברית. היפה מכל הוא
שגאימן כתב את הדברים וחשב על הרעיונות ללא קשר להשפעה שתיווצר, למעשה הוא היה
מופתע יותר מכולם ש"סנדמן" הצליח. לאחר שהסדרה הסתיימה קוראים
בעולם כולו לא היו מוכנים להיפרד מכל הדמויות והסיפורים המופלאים, ההשפעה של
"סנדמן" הוכיחה את עצמה ויצרה המשכים רבים ומרתקים שהמוצלח מכולם
(למרות שלא נכתב ע"י גאימן עצמו) הוא "עולם החלום" (THE DREAMING), סדרה מתמשכת המציגה
סיפורים שונים המתרחשים במקום מופלא זה.
אך ניתן למצוא עוד חוברות "חד פעמיות" רבות נוספות שיוצאות
מידי פעם וממשיכות סיפורים ומעמיקות דמויות כל הזמן. אין ספר ש"סנדמן"
הזניק את התעשייה שנות אור קדימה, הוא הביא הכרה למדיום הקסום הזה, הכרה שרבים
וטובים אחרים לא הצליחו להביא. אני לא חושב שיש חובב קומיקס אחד שם בחוץ שספרייתו
תהייה שלמה בלי עשרת הכרכים של "סנדמן" ולמען האמת אני לא חושב שיש
חובב פנטזיה / אימה / מד"ב / פילוסופיה / כל נושא אחר שעולמו לא יתמלא
ויתרחב ללא הוספה של "סנדמן" לרשימת הקריאה שלו. יותר מכל קומיקס
שהמלצתי עד היום (ויותר מכל קומיקס שאי פעם אמליץ עליו ואני מבקש שתיזכרו את
המילים האלו) "סנדמן" הוא חובה, זו היצירה של כל הזמנים. “DREAM! Dreams shape the world. Dreams create the world anew,
every night.” - (From “A dream of a
thousand cats”. Sandman 18) איפה אנחנו משיגים את זה? למי שמעונין להזמין את הסדרה המעולה הזו
(ובכלל מעוניין להשיג קומיקסים), יש חברה שפועלת בארץ וממנה תוכלו להזמין את כל
הקומיקסים שתרצו (כולל אלו שאנחנו כותבים עליהם כאן) אני ממליץ בחום. כשתתקשרו
תמצאו שם או את שי או את קרן, הם גם אנשים מקסימים שכיף לדבר איתם, הם מבינים,
מאוד, בקומיקסים והם ישמחו לעזור לכם. ניתן למצוא אותם בטלפון:
6595252-03 בימי ראשון שלישי רביעי וחמישי בין השעות 17:00 ועד 20:00. דרך אגב, לכל מי שמכיר את הסדרה
ולכל מי שעומד ליפול בשוביה כעת. רצוי שתדעו שסדרה חדשה התחילה כעת, מיני סדרה
של "סנדמן" ובה קורים דברים משונים מאוד. ניתן עדיין להזמין את
הגיליון הראשון של הסדרה. בנוסף בחודש שעבר יצא סיפור נפרד שהוא חלק מהעולם
שנקרא "Little endless",
מומלץ. לסדרה, אגב, קוראים "The
Sandman presents”. |